Nov 29, 2010

:: Mulut Mencarut ::

Ini kisah teladan untuk dikongsi bersama², cerita ni pasal sorang hamba Allah yang mulutnya selalu cakap benda celupar@cakap benda tak baik.

Si A (bukan nama sebenar) mmg suka cakap benda² yang tak elok tu. asal die tak puas hati atau marah..mulalah keluar perkataan tu bertalu² macam peluru.

nak dijadikan cerita, satu hari tu die lambat untuk pergi ke kerja. Jadi,die pergi naik motosikal sahaja. pasal boleh elak sikit daripada kesesakan lalu lintas. (: dengan tergesa² die terus hidupkan engin motornya dan bertolak.

TAPI~

nasib tak menyebelahi dia.. malang tak berbau.. sedang die syok² menunggang motor tu, die dilanggar oleh sebuah kereta dari tepi. motor tercampak.. die terpelanting..

waktu die dilanggar tu..perkataan pertama keluar dari mulut dia adalah Pan**t!! lagi menyedihkan.. die meninggal di tempat kejadian~ tanpa sempat mengucap@menyebut kalimah Allah. nauzubillah~

"Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: Sesiapa yang kamu temui di sebalik kebun ini yang mengucap La Ilaha Illallah dengan hatinya yakin terhadapnya, maka khabarkanlah ia akan dimasukkan ke dalam syurga. (Riwayat Muslim)."

jadikanlah cerita Si A ni sebagai pengajaran dan iktibar untuk kita yang masih hidup..jagalah tutur kata kita. insya'allah sentiasa mendapat berkat dariNya. Wallahualam.

Sekian, terima kasih.

4 tindakbalas kimia:

Unknown said...

TAZKIRAH YANG BAIK DIMALAM HARI...
semoga menjadi pendoman dan sempadan...

Anonymous said...

salam

Catatan yang baik untuk dikongsikan.
Jika kita punya kenalan atau teman yang serupa itu, tanggungjawab kita untuk menegurnya selalu. Mudah-mudahan lidah ini tidak bertutur yang sia-sia.

WaWa Green said...

owh...kesian si A.. btw..menarik...thanks yer awak..so sama2 la amalkan..hee ^_^

faizura rahman said...

subhanallah..ha..mulut mmg selalu buat dosa..so kne beringat sbb mati xtahu bila~ nice reminder!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
back to top